For fjerde år i træk kan Bureau National Interprofessionnel du Cognac (BNIC) melde om en rekordstor eksport målt på både værdi og i volumen. I 2018 voksede eksporten af Cognac således med 2% i både værdi og i volumen – svarende til en eksport af 204,2 millioner flasker cognac og en eksportomsætning på godt 24 milliarder kr.
Cirka 98% af den samlede produktion af Cognac bliver eksporteret. Grundlaget for den rekordstore omsætning kan igen i høj tilskrives en stadig stigende efterspørgsel efter Cognac på det nordamerikanske kontinent og så i Fjernøsten.
Hele 44% af den samlede eksport af Cognac – svarende til 90,6 millioner flasker – blev i 2018 sendt til nordamerikanske kontinent, hvor USA fortsætter med at være det største enkeltmarked for Cognac med en import af 87,4 millioner flasker Cognac.
I samme periode nåede eksporten til Fjernøsten 60,1 millioner flasker (29,4% af den samlede eksport – en stigning på 5,6% og 3,7% i værdi). Her er det eksporten til hovedsageligt Kina (24,2 millioner flasker) og Singapore (27,2 millioner flasker), som har ført til stigning i eksporten.
Cognac nyder tilsyneladende ikke helt samme store interesse i Europa, hvor eksporten i 2018 faldt med 5,3% målt på antal flasker og eksportværdien faldt med 2,2%. BNIC forklarer faldet med “vanskelige politiske og økonomiske tider i Europa”.
Ser man på typen af Cognac, der eksporteres, så udgør VS omkring halvdelen af flaskerne og VSOP knap 40% af flaskerne. For begge typer var der en vækst i eksporten målt på volumen med henholdsvis 2,6% og 3,5%. Til gengæld faldt værdien af eksporten af de to typer med 0,3%. XO der tegnede sig for 11,5% af eksporten oplevede en vækst i volumen på 7,5% og en stigning i værdien på 6,3% i forhold til 2017.
Det bliver spændende at se om Cognac kan holde tempoet oppe i 2019. Der er basis for det, for på nye markeder, som Sydafrika, Vietnam og i Caribien har væksten været høj i det forgangne år – både når det kommer til antal solgte flasker og så prisen.