NyhederVin

Yellow Tail og Casillero del Diablo er verdens stærkeste vinmærker

Hvad er verdens stærkeste vinmærke? Skal man tro Wine Intelligences første Global Wine Brand Power Index er det med forbrugerøjne vinmærker som Yellow Tail og Casillero del Diablo, der fører an.

Wine Intelligence har baseret sin undersøgelse på data indhentet fra 16.000 vindrikkere fordelt på 15 forskellige markeder, der i alt repræsenterer mere end 380 millioner vindrikkere. I stedet for at tage udgangspunkt i hvor meget vin de enkelte vinmærker sælger, er Global Wine Brand Power Index beregnet ud fra, hvor tæt en forbindelse vinmærkerne har til forbrugerne. Her er der blandt andet lagt vægt på faktorer som forbrugerens kendskab vinmærket, har fortrudte sine køb, om forbrugerne overvejer at købe vinen og om man vil anbefale vinen til andre. Resultatet er lavet for de enkelte markeder og så vægtet sammen til en global score, der afspejler alle 15 markeder i undersøgelsen.

Resultatet af undersøgelsen viser, at Yellow Tail indtager 1. pladsen, som ikke mindst skyldes at vinmærket indtager førstepladsen i USA og Canada og er i top-10 i lande som Australien, Kina, Irland, Japan, Sydkorea og Storbritannien. På 2. pladsen finder vi Casillero del Diablo, som har topplaceringer i lande som Irland, Brasilien og i Chile. Derudover er varemærket i top-5 i lande som Kina, Storbritannien, Sydkorea og Sverige. Mouton Cadet og Constellations Woodbridge deler 3. pladsen takket være en stærk position på det amerikanske marked.

De australske og chilenske vinmærker klarer sig generelt godt på tværs af alle markeder. De to lande tegner sig for 7 pladser blandt de 15 bedste lande i Global Wine Brand Power Index og det på trods af, at de to lande kun tegner sig for kun 9% af verdens vinproduktion.

Ifølge Wine Intelligence’s 2018 Global Wine Power Index har den stigende brug af smartphones påvirket forbrugerne negativt, når det kommer til at huske vinmærker. Der er i dag ikke det samme behov for forbrugeren selv at indsamle og huske informationer om et vinmærke. I dag kan informationen slås op på internettet. En ændring i forbrugeradfærd, som vinmærkerne skal være opmærksom på, hvis de vil fastholde opmærksomheden hos forbrugerne.

Vis mere
Annonce

Henrik Koudahl

WINEnews.dk er Henrik Koudahls blog om vin, øl og spiritus. Her skriver jeg om stort og småt indenfor vinens verden. Min passion er primært italiensk vin, men hvorfor gå glip af gode smagsoplevelser ved at begrænse sig?

Andre artikler

Back to top button